söndag 9 november 2008

Tisdag 4 november kl. 16.08 - The E-day

Ok . Dagen är här nu. Den stora dagen och luften darrar i New York. Här vandrar Obama-knapparna tätt och nu närmar det sig.

Jag sitter nu på 46:e våningen och inväntar texter till veckorapport. Men folk är spända av förväntan och en stor mängd siffror cirkulerar i luften. 4 miljoner som genomgick early-voting i Florida, 6000 tjänstemän ska bytas ut första året i administrationen, 1 miljon dörrar knackades av Obamaanhängare i Pennsylvania i söndags och valresultatet kan komma vid 23-tiden ikväll, men kanske tidigare, kanske om några dagar.

Ikväll blir det valvaka på Svensk-Amerikanska Handelskammaren några kvarter bort. Vi blir hela praktikantgänget, min gästande kompis Knut och andra praktikanter från den här världen och svenskar under 35 som känner sig hemma under rubriken ”Young professionals in New York”. Vet inte om jag gör det. Försöker. Och återkommer med rapport. Annat att minnas under den gångna veckan;

- det var en trevlig middag med Svenskt Näringsliv på plats, nya kontakter som jag ser fram emot att få återuppta i Stockholm.

- Ungdomsdelegaten Marie Wickberg gjorde en fenomenal avslutning på sin session här i den här världen. LSU:s styrelse valde en otroligt bra representant för ungdoms-Sverige (hehe… partisk partisk - så fick jag det sagt också).

- Halloween -paraden i The Village som jänkarna åker långt för att se var sevärd i fredags. Annars: Varför överhuvudet taget Halloween?

- Kompisen Knut ankomst gjorde det lätt att minnas gamla gymnasietider och han är den som handlat mest bland vännerna på besök och på det sättet bidragit till mest bodybuilding för mig samt återstabilisering av den amerikanska klädförsäljningen. I like bära kassar.

- Trevligt spontanhäng med ungdomar från det stora ungdomsförbundet i opposition igår kväll. Delvis utvecklande samtal för alla inblandade parter, är min spontana och ack så diplomatiska kommentar.

- Oliver Stones film W sågs med stort intresse på en biograf på Upper West (dvs mitt konkurerande bostadsområde på andra sidan parken). Se den om ni vill förstå mer av nuvarande presidentadministration. Kritisk, ironisk, parodisk och givande.

- Danskt födelsedagskalas på Lower East på lördagen.

Maestro! Some photos please!


Ett gigantiskt spöke på vift. Jänkarna älskar parader. Man paraderar nästan jämt. Jag förstår vissa poänger men långt ifrån alla. Får läsa på om parader.
New York Marathon på söndagen. Ser ju fint ut så här på bilden. Fanns dock de som fuskade lite och gick mot slutet. Funderar på att ställa upp nästa år... som domare.

Jag och Knut skylt-letade och fann detta plakat i fönstret på en restaurang på Upper West. Vi rös och frös. Fint!

Inga kommentarer: