söndag 19 oktober 2008

På hösten faller äpplena till marken

Jag tänkte passa på att ge er en direktrapport från helgens begivenheter. Nu sitter jag, (dessvärre inte nu när du läser detta för här finns ingen internetuppkoppling så publiceringen sker senare), nu sitter jag på IKEA i Brooklyn och blickar ut över hamnen, Manhattans skyline och rakt framför mig skådar jag Frihetsgudinnan. Vänder jag mig in mot restaurangen är det köttbullar, lingonberryjam och massor med söndagslediga småbarn som är här med sina föräldrar. Jag fick mina köttbullar och fick personalen att få ur helgens sista lingonsylt ur burken utan argumentet – ”jag har IKEA-shoppat sedan jag var fem – på världens första IKEA – jag är svensk”. Här är det som hemma. Billy och Poäng är här. Hallontavlor där det står ”bär [ber]” (typiskt Sthlmskt uttal?! röstar för [baer])på väggarna och allt annat. I de monterade Billyhyllorna är det till och med svenska böcker. Förutom Frihetsgudinnan och Manhattans skyline skulle jag lika gärna kunna sitta på IKEA i Jönköping. Det låter fånigt kanske men man behöver nog ett avbrott från det amerikanska och att då få detta, det småländska, fina, är inte tokigt. Nu är jag mätt och belåten och ska snart ta gratisfärjan tillbaka till Manhattan. Ska leta rätt på lite kanelbullar och sill att köpa med hem först bara.












Hösten kom. Hösten kom igår. Då gick värmen på i lägenheten, AC:n på tunnelbannan gick från isande till värmande, luften blev klar och jag skådade och doftade den första lövhögen (helt seriöst blev jag nästan tårögd av naturdoften – tror det har med åldern att göra). KIC:arna kom. KIC:arna och mina vänner Ulrika och Maria (de är alltså både vänner och KIC:are) i torsdags. Såå trevligt att få möta upp dem, släppa lös tankekreativiteten om hur vi kan få till en mer demokratiskt värld (sic!). Vi pratade FN på reppen, skrev lite strategi på hotellet (jag skrev lite, de skrev mycket), åt indisk middag och shoppade loss på alla tänkvärda ställen. Ulrika gav mig nya, bättre, fräschare minnen från affären med de långa köerna. Troligen tar jag föräldrarna dit nästa helg. Nu är det bara att hålla tummarna för att deras andra möten ger tillbaka. Mer KIC åt världen och mer av världen åt KIC! Ulrika blev också ciceron i för mig, delvis, nya delar av denna stad. Mycket bra för mig!

Sen har jag fått nöjet att få egen tid. Tänker på hur vi på olika sätt värderar egen tid. Förmågan att njuta av egen tid. Ta vara på den och växa av den. Det är viktigt. Och ohh så moget. Jag har haft lite egen tid igår och idag. Igår traskade jag vid 18-tiden till en bokhandel. Varje stor bokhandel har ett kafé. Man plockar på sig böcker och tidningar och sätter sig i kaféet. Läser, äter en kalkonpanini (låter trevligare med "Grilled Turkey and Cheese Panini") och sedan bläddrar man i uppslag efter uppslag om Obama. Sen promenerade jag till Times Square och köpte biljetter till den film som började inom tio minuter från det att jag kom. Det råkade vara en ny film. The Secret Life of Bees. En film man inte ska se själv. Alltså: bra och sevärd! Handlade mycket om de svartas situation i detta land på 1960-talet. Rörd efteråt konstaterade jag att det var jag och ca 200 afroamerikanska kvinnor som suttit i publiken. De flesta ömsom grät och ömsom skrattade sig igenom kvällens föreställning. Promenad hem genom New York- natten och idag ett trevligt besök i svenska kyrkan där jag mötte både nya bekantskaper och en journalistpraktikant på FN som jag nog får anledning att prata med igen, trevligt. Sedan båttur till detta IKEA och nu fick jag nyss sällskap av ett svenskt par som också behövde beskåda Manhattan från andra sidan och dessutom visade sig att jag och den ene är grannar uppe på Upper East. Så kan det gå. Nu väntar återresa till Manhattan. Tidig kväll pga tidig morgon imorgon. Tuff inledning på veckan. Och på onsdag kommer föräldrarna att landa på Manhattan. Ser otroligt mycket fram emot det! FN, middagar, museer, shopping och Phantom of the Opera har jag satt upp på deras att-göra-lista.

Det är roligt nästan jämt! Manhattan, here I come again!
_________________________________________________

Vi avslutar med några retroaktiva bilder från sista (?) sommarhelgens (förra helgen) bilder från Brooklynpromenaden. Det var precis så fantastiskt som det ser ut. Tänk värme, sol, sockerkakspick-nick, långpromenad.

1 kommentar:

Malin sa...

Nej vad orättvist att du hittat till IKEA. Jag har faktiskt Sverigenostalgi, för första gången i mitt liv tror jag. Svenska representanten för IKEA här säger dock att det först kan komma att öppna 2012... kanske... Men min bror har anlänt! Ha så kul med din familj i veckan. Hörs! /Malin