fredag 3 oktober 2008

Jag ger er min dag

Nu sitter jag och fiskar och funderar över vilken tråd jag ska dra i. Antingen ger jag er berättelsen om konferensdagarna i Pennsylvania. Det var bra och intressanta dagar med mycket planering inför det kommande året på representationen. För oss praktikanter gav det mycket att få umgås med arbetskollegor i kanoter lite och ledigare kläder mycket. Jag fick se träd och vatten och smålänningen inom mig vaknade till liv. I like naturen! Sedan blev det utskottsstart. Mjukstart men ändå start. Jag tänker att det är nu jag tar reda på vad FN är och det är nu jag ger er min dag.

07.15 Sovmorgon. Kallt i rummet, djupsömn under natten. Morgonvanorna avslutas med slipsknytning – ny slips denna dag (smal, brunaktig). För lång. För kort. Trött. För lång igen. Lagom.

08.30 Fastnade med frukostblicken på ”Rules of procedure for the General Assembly” och tappade därför tid. Sätter på musik i öronen, påbörjar promenaden och försöker ringa Sthlm – misslyckas. Sthlm ringer mig. Lycka! Promenad i fortsatt rask takt.

08.55 Väl inne på kontoret byter jag skor, startar igång dator och läser dagens mail. New York-folket jobbar sent och börjar tidigt så även om jag var inne sent kvällen innan finns alltid mycket att läsa. Nya rapporter som berör femte utskottet har lagts upp på internetportalen, rapporter från utskottets byråmöte från gårdagen läses igenom. Läsning helt enkelt.

09.40 Möte med femteutskottarna på min handledares rum. Genomgång av dagens kommande möten. Strategi, ansvarsfördelning och briefing om det senaste från andra delegationer som man inte kunnat läsa sig till.

09.50 Femteutskottarna lämnar Sveriges representation och åker hiss och promenerar bort till FN-komplexet ca 7 min. Kom ihåg turordningen. På vägen sluter kanadensarna upp, danskarna går stenkastet före.

10.10 Ordförande för femte utskottet slår igång sessionens första möte. Representanter för de 192 medlemsländerna samlar sig efter att ha pratats vid. 63:e generalförsamlingens möte för femte utskottet är igång. Planering klubbas och optimister, som alla inblandade är, beslutar att allt bör vara avklarat till den 12 december – alla vet dock att det kommer kräva en julhelg och förbokade flygbiljetter för att det hela ska ta slut.

11.30 Nu är schema och dagordning klubbat – inledningsanförandena är nedtecknade och tolkarna har fått slita hårt. Angela Kane som är under-generalsekreterare håller en informell briefing. Heta diskussioner om ombyggnaderna uppstår.

13.00 Lunch intas i delegatmatsalen på FN. Jag hittar en tallrik pesto-tortellini med grönkål och morötter och en salladstallrik med färsk frukt. $6 är priset för detta. Förmiddagens diskussioner gås igenom med kollegorna.

13.50 Promenad tillbaka till svenska representationen. Läsning av nya mail och utskrift av nya rapporter, denna gång för det rådgivande organet som vi kallar ACABQ.

14.15 Veckoplanering med hela utskottsgruppen på representationen. Upplägg inför nästa vecka. Planering och genomgång om vad som ska göras.

14.50 Promenad till EU-kommissionens skrapa.

15.10 Det första utskottsanknutna EU-samrådet handlar om budgetriktlinjer. Flera nya praktikanter lokaliseras och jag presenteras och presenterar. Långt men spännande möte.

17.00 Återgång till representationen. Nya rapporter – skrivs ut och gås raskt igenom för att finna viktigt innehåll inför måndagen. Ev. helgläsning förbereds.

18.25 Praktikantgänget lämnar gemensamt representationen och umgås med goda vänner och mindre goda vänner i the Delegates Lounge i FN. Här hänger man och lokaliserar andra praktikanter och utvärderar veckan och mötena och försöker snappa upp varför Nicaragua sa si och Angola så.

20.00 Hunger. Avgång till thairestaurang med några av de svenska och finska kollegorna. Trevligt!

21.50 Promenad hem och här sitter jag.

Nu vankas sömn. Imorgon troligen Ellis Island med emmigrantmuseet och någon form av firande av, oh yes jag är beroende, kanelbullens dag! Men innan dess kan jag ge er någon bild från Pennsylvania.
___________________________________________________
Presidentvalet: Vice-presidentvalsdebatt igår. Palin vs. Biden. Låga förväntningar på Palin. Biden var helt otroligt bra. Delvis så bra så att man fick gåshud – en riktigt skicklig debattör med känsla och takt. Palin var uttrycksmässigt svårare att lyssna på och hade lite konkret men var betydligt bättre än i tidigare TV-intervjuer. Hon förvånade nog därför många av amerikanarna. Mer glöd och action i denna än senaste presidentvalsdebatten. På tisdag är det presidenternas tur igen. Spännande!


Shawnee Inn nära Delaware river i Pennsylvania mitt i Pocono mountains. Ca 1.45 minuter med buss från äpplet. En stor golfresort med fina vandringsstråk tänkte vi. Efter 10 minuter blev man upphämtad av en golfbil eftersom det annars kunde bli en dyr försäkringshistoria eller rättegångshistoria om man blev träffad av en golfboll. De hittar alltid skäl för sin bilåkning. Har jag sagt att de har straffskatt på sallad också...? Skojar bara.

Tänker mig Nalle Puh på den bänken. Snacka om lååångt ifrån sirenerna på Manhattan.
Naturligtvis leddes aktiviteten av en amerikan vilket föranledde att paddlingen utfördes i tävlingsform på blodigt allvar.
The interns (internerna?) på röda mattan.

Inga kommentarer: