torsdag 18 september 2008

När jag går förbi den dansande polisen i korsningen är jag lite mer än halvvägs

Då är det torsdagskväll och kanske kan man summera upp praktikveckan på något sätt. Jag tänkte naturligtvis inte vara kortfattad men ärlig och uppriktig. Så håll i er. Nej jag skojar bara… Jag har bara bra saker att rapportera.

Denna vecka har främst varit indelad i två etapper. Måndag och tisdag var mötesdagar. Onsdag och torsdag utbildning. Måndag morgon. Morgonmöte och sedan rask promenad till EU-kommissionens skrapa. Det slår mig hur turordningar hålls i dessa miljöer. Bra på sitt sätt när man väl kommer in i det. I hissmiljön. In i en hiss. Hälsa. Åk upp. Låtsas inte om att du får lock. Konversera. Framme. Då kommer det viktiga. Damerna går naturligtvis ut först. Och sedan herrarna i antingen tjänstgöringsordning eller i åldersordning. Klockrent.

På EU-kommissionen var det dags för höstens första EU-samråd för femte utskottets medlemmar. Fransmännen är ju ordförande och leder dessa sammankomster. Vi ser framför oss en skolklass med gamla elever som möts igen och undrar hur sommaren varit och ett gäng nya som trevande tar sig fram och byter ett visitkort här och ett där. Det blev ett intressant och tidvis hett möte med växlande molnighet och risk för åska. För att senare under förmiddagen övergå i sol och vackert väder. Striderna handlade främst om hur praxis skulle tolkas. Till min glädje förstod jag en hel del och mötet ingav visst hopp om att franskan kanske kan bära. Främst eftersom många av delegaterna talade engelska. Men ändå. Inser dock att min förmåga att så sakteliga börja kunna hantera de engelska förkortningarna bara kommer låta mig förstå hälften av samråden. Franska förkortningar får pluggas in vid sidan av. Sedan fick vi tid för nya interna briefings på representationen. Tisdagens sammankomst inleddes på Japanska representationen. Tänk låga soffor, lång-trång-gång och förhandlingar. Denna gång om budget och personalfrågor mellan de länder som betalar mer än 1 % av FN:s budget. Därefter kinesisk lunch och sedan stort möte med många många länder som jag var med och satte upp på vår representation.

Kvällen blev sedan mingelkväll. Vi promenerar raskt och ser glada ut till en lägenhet på Park Avenue. Mottas av man med hatt och välkomnas upp på 11 våningen. Vi snackar trähiss som går rakt in i våningen och vi välkomnas av kypare på rad och så småningom Englands Deputy Permanent Representative (DPR) som alltså är vice FN-ambassadör (om vi tar svensk titulering). En väldigt trevlig och pratsam kväll med praktikanter och andrasekreterare från hela världen. Visitkort byttes i mängder och godast av snittarna var minihamburgarna. Efter en stunds minglande (och folk var extremt bra på det) började det eka i huvudet. ”-Hello I am Edvard, intern at the Swedish mission, nice to meet you”. ”-Yes I have also been here for two weeks”. ”-I will cover the fifth committee”. Och då när det är sagt tittar folk förskräckt på mig och undrar hur det kunde bli så. Vissa mer diplomatiska än andra. ”- Det torra?”. ”-Är du ekonom då eller?”, ”Oj, jag har hört att ni aldrig blir klara förrän den 24 december, tidigast”. ”-Just det, det är ni som sitter uppe på nätterna”. Inte vet jag, tänker jag. Och inte de heller antar jag. Hittills är det ju intressant och jag kommer ju lära mig allt om FN liksom. Eller så är jag lite torr helt enkelt. Fint. Otroligt kul att alla är så sociala.

Onsdag och torsdag har ägnats åt ett mastigt och givande seminariepass om Generalförsamlingens arbete. Allt från parkeringstillstånd för anställda till regler och procedurer. Det har varit ömsom nyttigt och ömsom segt men givande. Gårdagskvällen innebar seminarium till minne av 60-årsdagen av mordet på Folke Bernadotte i Jerusalem. FN:s förste utsända medlare. Ett intressant seminarium med bland andra en av den just nu mest aktiva fredsmäklaren Gambari. Vi alla var imponerade av hans karisma, självdistans och patos när han talade. En man som verkligen kan förändra. Kul!

Temperaturen har nu blivit behagliga 22-24 på dagarna och inte längre tryckande fuktigt, vilket känns skönt. Kanske har hösten så sakteliga börjat inta äpplet och det gör snart även världens stats- och regeringschefer. I tisdags öppnade den 63:e generalförsamlingens session och på tisdag inleds generaldebatten med Brasiliens president och sedan George Bush. Redan nu märks det genom utskickad information om säkerhetsföreskrifter och förhållningsregler. Garagen töms och passerkort byts ut. Spännande, spännande. Imorgon, fredag, får jag tid för inläsning och mer utbildning och sedan är det dags att välkomna mina vänner Annika och Emma från min gymnasietid till denna stad. Så turist, javisst! Blir det för mig kommande dagar.
______________________________________________________________


Dagens citat: ”-Då när jag svarade i telefonen var det Dag Hammarskjöld som ringde och undrade varför jag hade valt att i den franska översättningen skriva så mycket mer förståeligt än i den engelska när det var tänkt att resolutionen skulle vara luddig”. Jean Gazarian som har hållit flera pass under dagarna började arbeta för FN-sekretariatet, mina damer och herrar: 1946!!!

Nu låter jag i all min enkelhet mobilkameran prestera lite:

Konferensrum 3, tolkning till flera språk och väl insuttna fåtöljer.

Seminarium till minne av Folke Bernadotte under ledning av vår svenske Permanent Representative Anders Lidén. Mr Ibrahim Gambari längst ut till höger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ea kul att du kommit till rätta och triv där borta. jag har börjat läsa din blogg nu som först men jag ser fram emot fortsättningen. ha det så gott.
H. morbror T.

Edvard Agrell sa...

Välkommen morbror! Va kul! Hoppas allt är bra i Älvsjö! Hälsa familjen! //Edvard