torsdag 4 september 2008

Tak eller man med hatt...

Nu gick det bättre med bilderna och jag antar att det strider mot allmän bloggetik att uppdatera inlägg efteråt och lägga in bilder. Men jag tar mig friheten...

Tänkte så här på förmiddagskvisten säga något om var jag bor. Genom anslagstavla på Svenska Kyrkans hemsida dök det upp erbjudande om att vara inneboende i en liten trea på Upper East Side - närmare bestämt 78:e gatan vid hörnet till andra avenyn. Känner man till New York så blir läsarens respons "woow". Här är de flotta kvarteren sägs det. I New York är det inget som syns på byggnaderna utan snarare på folket och på restaurangerna. Man skådar uppklädda damer med uppklädda hundar och foajéer som bevakas av män i hatt. För mig betyder det gångavstånd till mycket (beroende på hur långt man vill gå) och ett kvarter till Central Park. Tur, tur. Vill du kolla in kvarteren så rekommenderar jag att du klickar här och skriver in "270 East 78th street New York" i sökfältet, välj sen gatuvy om du vill promenerar i kvarteret.

Kanske kan entréer och foajéer till flerpersonersboende enkelt kategoriseras i tre kategorier. Den som har en ingång som i Sverige. En ingång. Den som har en ingång med grönt tygtak som skyddar mot regn när man väntar på bil och den som har grönt tygtak som skyddar mot regn och dessutom en gemensam enorm foajé i marmor och blomsteruppsättningar med en man som öppnar dörren och tar av sig hatten - the 24 hour door man.

Bilden: Mitt gröna tak, dock ingen marmor eller man i hatt.

Bilden: Utsikten från mitt sovrumsfönster.

Jag bor på tredje våningen och under mig finns en restaurang som verkar laga god mat. Trafiken och sirenerna stör fortfarande en del men efter lyckat inköp av öronproppar sov jag gott natten till idag. Nu ska jag ta mig an en sen frukost och sen väntar läsning i Central Park tänkte jag...



Bilden: Matplats i lägenheten!


Bilden: Mitt sovrum med svängrum!

I'll be back!

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar ju som att du lever och frodas i den stora staden min vän! Själv beger jag mig till tyskland imorgon och hoppas verkligen att min entré är utrustad med ett veritabelt harem av män i hatt!!