söndag 7 september 2008

Parken, biblioteket och regnet

Jaha hörni (som en viss reseledare skulle ha sagt)!

Nu sitter jag här, lördag kväll, på Daniels Bagels i Midtown efter ytterligare tre dagar sedan jag uppenbarade mig på denna blogg. Likt skalbaggen i Kafkas bok verkar jag ha ingått någon form av metamorfos. Möjligen inte till skalbagge utan till någon form av New York-bo. Okey jag ska liksom inte överdriva det här med att bo i denna stad. Men sakta men säkert håller jag på att inse att jag inte ska åka hem om en liten vecka utan att jag verkligen ska uppleva denna stad i både värme, sol, regn och snö.

Torsdagen och fredagen var just varma och soliga. Jag hade lugna förmiddagar med ärenden och fix. Ni vet, köpa strykjärn, lakan, lära sig soprutiner, hitta i kvarteret och klippa gräset. Sedan letade jag mig ner mot Central Park. Eller parken som man säger. Amerikanarna säger CP. Inte vi. Flott alltså. Vi snackar New Yorks lunga, platsen dit amerikanarna kidnappade HC Andersen och gjorde honom till sin. Platsen där man möter fem afroamerikanska kvinnor med kritvita barn i varsin barnvagn och man liksom undrar hur det gick till (alltså jag fattar - men får omvända vibbar till Yrrolsketchen där det vita paret fick ett afrikanskt barn – svårare tvärtom tänker jag). Parken är stor stor och dit tog jag med mig lunch, tidning och musik. Sen var det bara att ligga under träden och gnola i takt med musiken och heja på de stackars joggarna. Ett litet tivoli, en teaterscen och tokmånga hånglandes par kunde också konstateras.

Igår kväll (fredag kväll) samlades för första gången, sedan UD-introduktionen, hela gänget praktikanter över pizza och dryck på ett trevlig litet ställe i East Village. Vi kommer bli ett bra gäng som kommer att ha kul tillsammans. Det var en kul kväll i synnerhet eftersom alla denna kväll kunde rapportera fungerande boende (!).

Idag har jag lyxat med samtal till Sverige - helt underbart. Sedan installerade jag mig på New York Public Library med studentkompisar från hela världen. Jag hade en liten PM som skulle avslutas och skickas in. Det är nu gjort och ute har det regnat. Jag har ju ibland missbrukat uttrycket regn från sidan. Inte så att jag har överdrivit. Men på Manhattan regnar det verkligen från sidan. Det kan liksom stå som spön i sidan. Surt. Tydligen kallas det här regnet dessutom för orkanen Hanna – dvs det har blåst lite också. Så nu sökte jag skydd och inväntar inflyttningsknytkalas 15 gator söder om där jag befinner mig. Imorgon blir det antingen stranden eller en träff med svenska ungdomar som fångats upp av oasen Svenska Kyrkan här i staden.

Jag säger er: Njut av grovt bröd!

_______________________________________________________________

Presidentvalet: Palin har fått mycket uppmärksamhet och hon och McCain trivs leendes på i princip alla skvallerblaskor för tillfället. Obama syns lite i tidningarna generellt. McCain fortsätter att driva på att han står för mer CHANGE än Obama (?från vad till vad?). Obama har i vissa tal betonat brister i USA i förhållande till andra länder. Frågan är om det funkar. Återstår att se…



Fontani di trevi (om det hade varit i Rom).



Great Lawn!


Mr. HC Andersen, dansk.

2 kommentarer:

Malin sa...

Regn från sidan -Fy sjutton säger jag! Kyiv bjuder på 30 graders värme och strålande sol. Får man säga att man längtar lite efter hösten... /Malin

Anonym sa...

så algerna blommar i Central Park? Njut av värmen här regnar det så det skvalar! In på vår tapet! Skönt att höra att fler än jag klipper gräs. Jag drömmer mardrömmar om vår djungel hemma... En elgräsklippare till 2000 kvm tomt kanske inte var så smart, om än miljövänligt...

Ulrika och jag håller på och kolla upp ett spår väster ut! Så snart kommer dina forna kollegor på besök!
Tjingeling
Maria