måndag 8 september 2008

Snabba hissar, nya rutiner och spännande saker...

Klockan 07.30 var slipsen knuten, skorna snörade och kavajen knäppt. Jag promenerade, likt jag gjorde för 16 år sedan till första skoldagen på terminen, raskt och nervöst. Andra avenyn ungefär 30 gator rakt söderut är min väg till praktikplatsen. Där ligger en skrapa där man anmäler sig hos en vakt, trycker på våningsknapp 46 och skjuts rakt upp i luften. Förkylda göre sig icke besvär.

Där väntade en lång, intressant och givande dag med väldigt mycket praktisk information, ackreditering till FN, nyckelkort till jobbet, genomgång av klädkoder, utrymningsteknik och fikarutiner. Idag var vi många nya pga en del korttidstjänstgörare, förstärkare till det svenska EU-ordförandeskapet och därutöver tillresta delegater från UD och Sida. Vi mottogs oerhört väl av alla och fick möjlighet att hälsa runt och presentera oss. Så småningom fick vi möjlighet att se FN-lokalerna från insidan.

Dagens gemensamma frustration riktades mot den nuvarande ryska utrikesministern Lavrov. Under den tid Kofi Annan var generalsekreterare tog Annan initiativ till ett påbud om att det från och med då skulle vara förbjudet att röka i FN-lokalerna. Lavrov, som då var Rysslands FN-ambassadör, blev vansinnig eftersom det ju inte är så att generalsekreteraren kan komma med påbud till medlemsstaterna utan tvärtom. Generalsekreteraren är ju underställd generalförsamlingen. Så efter protester blev det inget med rökförbudet och så är det än. Det röks och röks och luktar rök. Tack och lov inte under förhandlingarna. Lokalerna är i övrigt i stort behov av renovering. Det vet ni som varit där. Men grattis till Skanska som fick entreprenaden!

Otroligt spännande och stort att se de väsentliga rummen och försöka lära sig hitta i lokalerna. Än så länge under ledning av vår ciceron och ständigt lika trevliga personalansvariga Inga-Lena. Vi fick också tillfälle att bekanta oss med FN-caféterian som var utomordentligt bra med välsmakande och billig mat. Sedan åter till kontoret. Jag delar rum med praktikantkollegan Victoria och i vårt rum finns ytterligare två arbetsplatser för tillfälliga delegater. Bland annat är det, i princip alltid, tillresta UD- och Sidatjänstemän – men under generalförsamlingen kommer ju också tillfälliga delegater och riksdagsledamöter som kommer att behöva plats och dator.

Under eftermiddagen var det avsatt tid för möte i den grupp som jag ingår i. Under ledning av Henric Råsbrant (min handledare) är vi tre som ska bevaka allt det som händer och sker i femte utskottet. Vi är, förutom jag och Henric, Maria (16 månaders stationering) och Alexandra (4 månaders korttidstjänstgöring). Mötet blev otroligt givande och intressant och jag fick en hel introduktion till femte utskottet och de förhandlingar som sker där. Budget, finansiering, administration, upphandling, reformprocessen osv. Dvs det mesta som berör FN:s interna struktur och verksamhet (eventuellt rökförbud – hör ju även hit!). Sedan fick jag egen tid med min handledare för att diskutera och bekanta oss med varandra. Jag har haft toppentur och intrycket är att jag har fått en oerhört bra handledare, trevlig, rolig och intresserad! Så roligt…

Sedan var kl 18 och det var tid för mail-läsning och ihoppackning. Fyra av oss nya, vilsna men glada hittade mat på ett mexikanskt ställe och kunde tillsammans meditera över dagens händelser. Som ni märker är jag nu trött och sömnig – nöjd och taggad. Äventyret i FN-korridorer, möten och rapporter har börjat. New York upplevs parallellt. Och det är 26 grader ikväll och lägenheten är nystädad. Nu kör vi!
__________________________________________________
Dagens kommentar: ”-Jaha men det är ju en av mina bästa barndomskompisar”, min handledare kommenterar en av mina tidigare körledare (!).

För övrigt: Tack ni som skrivit fina saker på mailen! Och kommentera gärna den som vill. Vill ni inte att jag publicerar så skriv det - annars publicerar jag hej vilt.






Min plats i solnedgången.





Mer utsikt från nummer 46.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej edvard! det låter som att du har det superbra därborta över havet! o bilderna är verkligen imponerande, vilken utsikt du har!
du o dina praktik-kollegor kommer säkert att få intressanta o spännande månader!
här i götet har skolan just satt igång, jag ska skriva c-uppsats den här terminen så det lär bli att göra... men det är kul!
fortsätt blogga, det är jätteroligt att läsa om dina äventyr in the big apple! det är ju inte länge tills jag o annika kommer över nu! ska bli jättekul att träffas! ha det gott nu!

Anonym sa...

Hej käre vän!

Det är så kul att läsa din blogg men vad som är ännu roligare är att jag och Emma är hos dig om dryga en vecka!! :-D Det är bra att du lägger upp bilder så man kan börja aklimatiseringen!
kram